Beni hatırla
 

Öncelikle şunu söyleyeyim; yazdığım bu yazı dergi yönetimi tarafından yapılan resmi bir açıklama değil, daha çok bir durum değerlendirmesi. Evet, bu üzücü haberi sizinle paylaşmak istemezdim. 2000 Mayıs sayısından bu yana, derginin üç ayrı döneminde de kesintisiz olarak çalışan tek kişi benim. Dolayısıyla F1 Racing’in benim için yeri çok ayrı. Adeta ben de, dergi ile birlikte büyüdüm. Ama bu büyüme süreci, daha önce de iki kez kesintiye uğramıştı.

NTV döneminde 2001 yılındaki ekonomik krizle beraber dergi, sezon sonuna doğru kapanmış; ancak 2002 sezonu başlamadan evvel yeniden yayına başlamıştı. Bu dönem 2008 yılı sonuna kadar devam etti. Bir kez daha ekonomik kriz kapımızı çaldığında, Doğuş Yayın grubu yine F1 Racing’in üstünü çizdi.

Formula 1’in TRT’ye geçmesi ve benim de TRT ile çalışmaya başlamamın ardından, TRT yönetimini dergiyi yeniden hayata döndürme konusunda ikna etmeye çalıştık. Ve bu çabalarımız, Haber ve Spor Yayınları Dairesi Başkan Vekili Ersin Küçükbarak’ın onayıyla birleşince; o sıralar Vizyon dergisi hariç hiçbir basılı yayını olmayan TRT, derginin yayın haklarını satın aldı ve 2009’un Haziran’ından itibaren üç yıllık bir süre için dergi yeniden hayat döndü. Bu dönemde, başta derginin yazı işleri müdür Fatih Yurdatapan ve Caretta & Caretta ajansındaki dostlarımız Murat Yığcı ve Zeynep Yığcı olmak üzere, ufak ama azimli bir grubun çok çalışması sayesinde dergi yayın hayatına devam etti.

Ancak TRT’nin, Türkiye GP’sinin bitmesinin ardından F1 yayın haklarını bırakması, aslında kış aylarında dergi için tehlike çanlarını duymamıza neden oldu. Nihayetinde Nisan ayı sonunda, TRT’nin, derginin telif hakkı sahibi İngiliz Haymarket ile anlaşması bitince, dergi bir kez daha kapanmak durumunda kaldı.

Şimdi aranızdan gelen sitemleri duyar gibi oluyorum: ‘Önce Türkiye GP’si, sonra açık kanalda yayın hakları, şimdi de F1 Racing… Elimizden her şeyi aldılar, yazıklar olsun.. F1’i seyretmeyelim diye her şeyi yapıyorlar vs’ tarzı sitemleri duyar gibiyim. Bir açıdan doğru…  

Ama madalyonun öbür yüzüne de bakmak lazım. Hiçbir yayın kuruluşunun  ‘sırf seyirciler F1’den soğusun’ diye bir çabası yok. Onlar, sadece ticari açıdan kendilerine avantaj getirecek işleri yapıp, avantaj getirmeyecek işleri tercih etmiyorlar. F1 yayınlarının reytingi, Flash TV’deki halaylı türkülü programların bile çok gerisinde; TRT1’de yayınlanırken bile ilk 100’e giremiyordu. Derginin tirajı, kış aylarında bin küsurlu rakamlara kadar düşüyor.

Dolayısıyla dergi, büyük bir kurum tarafından finanse edilmezse; tiraj + reklam gelirleriyle derginin kendi başına ayakta kalması zaten mümkün değil.

Ne yazık ki, biz okuma alışkanlığı olmayan bir toplumuz. Dergiler ise aslında okuma merakının ve insanların hobisinin bir uzantısıdır. Teknelere meraklılar denizcilik dergilerini, sinema meraklıları sinema dergilerini, otomobillere meraklılar otomobil dergilerini alır. Ancak size şunu söyleyeyim; derginin tirajı, F1 D Smart’a geçtiğinde bana tepki için yazan, mail atan, söven adamların toplam sayısından daha az. Yani iş bozuk atmaya gelince herkes hazır, ama ayda 5 TL verip çıkan dergiyi almaya gelince aynı sayılara ulaşamıyoruz. Ne demiş atalarımız, ‘İğneyi kendine, çuvaldızı başkasına batır!’. Bu 13 sene boyunca, ben her ay, bayiye gidip bir tane dergi satın aldım. ‘Ben zaten bu dergi için yazı yazıyorum, bana göndersinler bir tane, ne olacak?’ demedim.

Neticede herkes kendisini biliyor. Sağ olsunlar, bu kadar zamandır veya belli bir süredir hiç sektirmeden dergiyi alanlar aranızda vardır aranızda. Bir kere bile dergiyi almış olan herkese teşekkür etmek lazım. Ancak tiraj düşük olduğunda (reytingi düşük TV programı gibi), sadece kaçınılmaz sonu geciktirebiliyorsunuz.

D Smart’a derginin devamı için teklif, daha ilk günden götürüldü. Ama söylediğim gibi her ay büyük miktarda bir paranın ortaya konması gerekiyor; çünkü dergi, bırakın para kazandırmayı; sahibine kendi maliyetini bile geri getiremiyor. Bu nedenle de, D Smart desteğiyle F1 Racing’in devam etmesi, şu an itibariyle pek mümkün gözükmüyor.

Bugüne kadar dergide yazı işleri müdürlüğü yapan başta Murat Yığcı olmak üzere, Süreyya İzgi, Barbaros Devecioğlu ve Fatih Yurdatapan’a ve dergide emeği geçen herkese teşekkür etmeliyiz F1 Racing okurları olacak.

Dergi kapandığına göre ‘O pilotun ya da bu pilotun posterini neden vermiyorsunuz?’ diyenler; ‘Şu posterleri ayrı ayrı yayınlayın, önlü arkalı basmayın’ diyenler; 5 TL’lik dergi için utanmadan ‘İnsanları soymanın alemi yok’ diyenler; içeriğini İngiltere’nin hazırladığı dergi için ‘Şunu ya da bunu tutuyorsunuz’ deyip dergiyi almamak için bahane uyduranlar… sonunda herkes rahatlamıştır. Neticede, dergi olmayınca, zaten şikayet edecek bir şey de kalmıyor.

Dergi yeniden hayata döner mi, bilemeyiz. Tıpkı Türkiye GP’sini geri getirmek gibi, bunun için de uğraşmaya, çabalamaya devam edileceğini söyleyebilirim sadece…

Bu yazıyı paylaş:
Share |
 


Yorumlar
8.05.2012 09:40:24
:( ...
 
8.05.2012 09:44:59
F1 RACING in devamlı okuyucusuyum tüm sayıları elimde var. bu ay başında dergiyi bayilerede göremeyince durumu tahmin etmiştim. umarım çok sürmez ve tekrardan ayyına başlar.bugüne kadar emeği geçen herkese tekrar tekrar teşekkürler bizlere bu keyfi yaşattığınız için.
 
8.05.2012 10:37:23
""""Önce Türkiye GP’si, sonra açık kanalda yayın hakları, şimdi de F1 Racing… Elimizden her şeyi aldılar, yazıklar olsun.. F1’i seyretmeyelim diye her şeyi yapıyorlar""" bu kısıma aynen katılıyorum vede öyle
 
8.05.2012 10:41:42
Öncelikle serhan abi sana ve dergide emegi gecen btn herkese cok tekkur ederim. F1 racingi haziran 2009`dan beri aksatmadn takip ediyrdm. Uzulerek takip ediyrdm diyorum cunku artik her ay basi kosarak almaya gittigm dergi yayinlanmayack. Okurken agladigim sayilar da oldu guldugum sayilar da. İki kez de tweetim yayinlandi. Guzel anilrla birlikte kutuphanemin en gzl kosesinde olene kadar saklayacagm. Umarim yarisimiz da dergimiz de en kisa zamanda ulkemize geri doner.
 
8.05.2012 12:54:39
Ben F1 Racing`i 2005 Ekiminden beri her ay alıyorum hatta 2000 mayısından beri olan sayılarından 5 tanesi hariç hepsini (Fatih Yurdatapan Bey sayesinde de 3 sayısına sahip olmuştum) de İstanbul`daki tüm sahafların kirli raflarından toplayıp hepsini okudum. Hatta zaman zaman baskıyla başka arkadaşlarıma da aldırdım.2008 sonunda yayından kalkınca da çok üzülmüştüm şimdi de öyle. Derginin kendisini sevdiğim için İngiliz sayısına da aboneyim o zamandan beri. Gerçekten yıllardır sadece 5 tl vermek yeterliyken ve herkes çok F1 sever geçinirken derginin sık sık yayının durdurulması ne kadar da enteresan. Size bu kadar çok şey için şikayet etmiş olmalarına da inanamıyorum. Sonuçta yazdığnız gibi orijinali İngiltere bu işin. emeğinize teşekkür etmek yerine bu kadar eleştirenler şu anda ne yapacak acaba? Ben size ve bunca yıldır bu işe emeği geçen herkese çok çok teşekkür ediyorum. Dergilerimi tekrar tekrar okuyarak yeniden çıkması için dua etmek dışında ne yazık ki elimden birşey gelmiyor:(
 
8.05.2012 16:05:32
Serhan Abi Doğan Grubu büyük bir medya grubu,umarım yakın zamanda dergiyi hayata döndürürler.Arada alıyordum,kötü oldu bu
 
8.05.2012 16:30:57
Bence yayın haklarının şifreli bir kanala gitmesinden çok daha büyük bir kayıp oldu, iniglizce edisyonunu bulabilir miyiz ki acaba
 
10.05.2012 00:34:46
Serkan Bey siz elinizde geldiğini yaptınız size saygımız sonsuz,ben her ay f1 racing dergisini alan birisiyim ve hiç kacirmadim bulundugum bölge itibariyle dergiyi kacircam diye dert yanıyordum ama ne zaman gitsem bayide 2 adet dergi vardı dediğinize katılıyorum dergi hiç satmıyor ilgi görmüyor bu yüzden ucup gittiAma her şeyin bir sonu vardır diyorum bu günler gecicidr illaki birileri sahiplenecek hem turkiye gp hem dergimiz geri gelecektir bizler sahip cıkarsak desteklersek ilerde tekrar geri gelebilir. Tskler emeginiz icin.
 
12.05.2012 00:23:03
Merhabalar, öncelikle yıllardır verdiğiniz emekler için size ne kadar teşekkür etsek azdır. Böylesi emek verdiğiniz bi derginin de kapanması eminim sizi bizden daha çok üzüyordur. Benim iki tane sorum var sadece: 1- Halktan alınan vergilerle çalışan, varlığının amacı halka hizmet etmek olan bi devlet kurumu olarak TRT`nin, bir spor dalına verdiği desteği "Para kazandırmıyor" diye bikaç ay içinde apar topar kesmesi etik midir? Bu kararın, Tayyip Erdoğan`ın Formula 1 yönetimine çektiği restle alakası var mıdır? 2- Muhtemelen ayda birkaç yüz tane satan bir tekne dergisini, neredeyse kurulduğundan beri her ay satan, buna karşılık F1 Racing`i, şimdikinden çok daha fazla sattığı zamanlarda bile "Kriz var" diye iki kez birden kapatan Doğuş Grubu`nun savunulacak bi yanı var mıdır?
 
12.05.2012 21:21:17
Standart dergi satan bir yere gittiğinizde sıklıkla gördüğünüz kapağında manken görünümlü bi ton bayan yüzünden ibaret dergiler..Buyursunlar alsınlar o 10 soruda sevgiliz sizi seviyor mu yada facebook üzerinden aşk ilanı nasıl olur gibi konular içeren dergileri..Kış aylarında 1000 li rakamlara düştüğünü bilmiyordum..Çok yazık..Yarışların iptalinden sonra her ay korka korka gidiyordum..Mayıs ayında 5-6 gün geçince belli oldu idi zaten işi rengi..Fazla arkadaş bize f1 mef1..Şike kazanında kaynayan rezaletin bini bir para futbol neyimize yetmiyor..